Administracja serwerami Linux, Outsourcing IT
Strona główna » Warto przeczytać » Artykuły o pozycjonowaniu » Kurs pozycjonowania - Dlaczego warto pozycjonować stronę ?

Kurs pozycjonowania - Dlaczego warto pozycjonować stronę ?

Marcin Łukiańczyk [kijan]

Twój sukces w Internecie - dlaczego warto pozycjonować stronę?

Sekretem sukcesu wielu nowo powstających firm jest wizerunek wykreowany w Internecie.  Jednym z procesów zdobycia popularności jest wypozycjonowanie swojego serwisu w wyszukiwarkach, bez potrzeby korzystania z boksów reklamowych, które przez 55% internautów są klikane bardzo rzadko, a 34% tylko czasami.

Pozycjonowanie to droga do tego by poznali nas Ci, co jeszcze nas nie znali.

 

1.      Czym tak naprawdę jest pozycjonowanie?

Pozycjonowaniem nazywamy długofalowy proces wspomagający inne działania marketingowe w celu uzyskania w wynikach wyszukiwarki wysokich pozycji dla wybranych słów lub fraz. Oznacza to, że np. po wpisaniu słowa „seo tools" witryna „TwojaPozycja.pl" pojawi się na pierwszej stronie wyników Google.pl. Pozycjonowanie jest więc określonym działaniem marketingowym, którego celem jest dotarcie z informacją do osób, które byłyby nią potencjalnie zainteresowane. Często wypozycjonowanie słowa kluczowego dla danej strony nazywa się TOP3, jeśli oczekiwany adres jest w pierwszej trójce wyników, bądź TOP5 czy też TOP10 dla odpowiednio rozszerzonych zakresów.

 

2.      Po co pozycjonować stronę?

Dobrze wypozycjonowana strona ma (lub przynajmniej powinna mieć) bardzo duże znaczenie dla właściciela serwisu. Jest to związane z częstotliwością kliknięcia odsyłacza do witryny umieszczonego na pierwszej stronie w wynikach zwróconych przez wyszukiwarki. Otóż okazuje się, że linki z pierwszej strony wyszukiwania są klikane w 95% zapytań, a szansa, że ktoś kliknie pozycję znajdującą na dalszych podstronach spada do 5%. Ten podział pokazuje, jak ważne jest pozycjonowanie i jaką może ono pełnić rolę w działaniach marketingowych.

Jeśli bowiem firmy nie planują znaczących wydatków na reklamę w Internecie bądź innych mediach, warto jest pomyśleć o zleceniu wypozycjonowana strony jako alternatywy dla tych działań. W znaczącej mierze przyczyni się do pozyskania klientów z nowego kanału informacyjnego, jakim jest Internet. Oczywiście, będzie to możliwe tylko w wypadku, kiedy zostaną dobrze dobrane słowa kluczowe i uda się dla nich uzyskać wysoką pozycję.

 

3.      Czym się różni pozycjonowanie metodą SEO od SEM?

Rozróżniamy dwa rodzaje pozycjonowania, SEO (Search Engine Optimization), które jest uzależnione od jakości wykonanych prac związanych z optymalizacją pozycjonowanego serwisu, i SEM (Search Engine Marketing), w którym prawie wszystko zależy od zasobności portfela inwestora. Zanim odpowiemy sobie na pytanie, która z tych metod jest najlepsza dla naszej firmy, zapoznajmy się z głownymi zaletami i wadami obu tych działań.

 

Głównymi zaletami metody SEO są:

  • w długofalowym i prawidłowym pozycjonowaniu obniżenie kosztów w porównaniu do innych form marketingu w Sieci,
  • długotrwałe efekty po zakończeniu prac związanych z pozycjonowaniem,
  • budowanie marki i wizerunek profesjonalnej firmy, która zajmuje pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwarki,
  • wysokie zaufanie użytkowników do naturalnych wyników zwracanych przez wyszukiwarkę,
  • bardzo wysoki współczynnik kliknięć,
  • w wielu wypadkach zwiększa się użyteczność serwisu dla odwiedzających użytkowników.

 

Wadami metody SEO są:

  • duży nakład pracy związany z aktualizacją serwisu,
  • ograniczona liczba słów lub fraz kluczowych, dla których chcemy pozycjonować stronę,
  • nie mamy gwarancji, iż działania związane z pozycjonowaniem przyniosą oczekiwane efekty,
  • długi czas reakcji na wprowadzone zmiany,
  • spamowanie wyszukiwarek grozi „banem".

 

Metoda SEM jest natomiast pewnego rodzaju odwrotnością działań SEO i uwzględnia ogół działań promocyjnych, które wykorzystują potencjał wyszukiwarek w dotarciu, zainteresowaniu i pozyskaniu internautów - potencjalnych klientów.

 

Główne zalety metody SEM:

  • nieograniczona liczba słów kluczowych do zdefiniowania,
  • możliwość kontrolowania kosztów związanych z reklamą,
  • szybki czas reakcji po wprowadzeniu zmian w słowach kluczowych,
  • możliwość płacenia za kliknięcie naszego linku,
  • gwarancja pierwszego wyniku w wypadku ustawienia wysokich kosztów reklamy,
  • gwarancja wyświetlania linku dla określonych słów kluczowych,
  • brak potrzeby optymalizacji serwisu,
  • możliwość przeprowadzania szybkich akcji marketingowych, np. kilkudniowych.

 

Główne wady metody SEM:

  • niski współczynnik skuteczności kliknięć (szczegóły w dalszej części artykułu),
  • korzystając z metody „płać za kliknięcie", możliwe są duże straty finansowe spowodowane przez działanie konkurencji,
  • wysoki koszt dla popularnych słów kluczowych,
  • wysoki koszt przy długofalowym pozycjonowaniu.

 

4.      Którą metodę mam wybrać?

Należy przyznać, że obie opisane powyżej metody są skuteczną formą reklamy w Internecie. My zaś musimy się tutaj zastanowić, która z nich przyniesie większe korzyści naszej firmie.

Dla przykładu: jeśli prowadzimy sklep internetowy i okazuje się, że w najbliższym czasie otrzymamy kilkudniową promocję na towar, wówczas warto skorzystać z metody SEM, gdyż efekt pozycjonowania dla wybranych słów/fraz będzie natychmiastowy (oczywiście przy odpowiednim budżecie reklamowym). W wypadku kiedy zależy nam na ogólnym wypozycjonowaniu strony i budowaniu marki dla firmy, najkorzystniejsza jest metoda SEO z opcją czasowego „wzmacniania" poprzez działania SEM.

 

5.      Co mówią mi statystyki?

Firmy takie jak Gemius czy OneStat.com gromadzą informacje dotyczące zachowań internautów korzystających z wyszukiwarek. Przyjrzyjmy się niektórym z nich, pomogą nam one zrozumieć, dlaczego pozycjonowanie jest aż tak ważne.

 

  • Czy odróżnia Pan/Pani linki sponsorowane (wyświetlające się na samej górze) od pozostałych wyników wyszukiwania?

Tak - 62,3%

Nie - 37,7%

 

  • Jak często Pan/Pani klika linki sponsorowane?

Nigdy - 18%

Rzadko - 37,1%

Czasami - 33,9%

Często - 8,3%

Zawsze - 2,7 %

 

  • Opisy ilu wyników wyszukiwania (włącznie z linkami sponsorowanymi) zazwyczaj Pan/Pani czyta?

Do 3 opisów - 24,7%

Powyżej 2 opisów - 15%

Powyżej 3 do 5 opisów - 14,4%

Powyżej 5 do 10 opisów - 27,1%

Powyżej 10-20 opisów - 18,8%

 

  • Jak często strony, które otwierają się po kliknięciu linków sponsorowanych, ocenia Pan/Pani jako przydatne?

Nigdy - 9,3%

Rzadko - 33,3%

Czasami - 46,6%

Często - 7,6%

Zawsze - 3,2 %

 

  • Liczba najczęściej wpisywanych słów kluczowych w wyszukiwarce:

2 słowa - 31,91 %

3 słowa - 27,02 %

1 słowo - 15,22 %

4 słowa - 14,75 %

5 słów - 6,49 %

6 słów - 2,68 %

7 słów - 1,12 %

8 słów - 0,48 %

9 słów - 0,22 %

10 słów - 0,11 %

 

  • Liczba odwiedzonych podstron podczas pojedynczej wizyty:

1-2 podstrony - 62,12 %

2-3 podstrony - 12,77 %

3-4 podstrony - 6,76 %

4-5 podstron - 7,72 %

6-7 podstron - 2,20 %

7-8 podstron - 2,03 %

8-9 podstron - 1,82 %

9-10 podstron - 0,56 %

Powyżej 10 podstron - 4,02 %

 

6.      Czy słyszałeś o złotym trójkącie Google?

Trójkąt ten został opracowany w 2005 roku przez firmę Enquiro i Did-it. Badanie było przeprowadzone metodą typu „eye tracking", w której zastosowano urządzenie do śledzenia ruchów gałek ocznych. Przeprowadzone badanie zostało wykonana na grupie 50 uczestników korzystających z wyszukiwarki Google i polegało na realizacji jednego z pięciu scenariuszy. Wyniki tego doświadczenia miały przedstawić, w którym miejscu przy wejściu na stronę WWW jest skupiany wzrok użytkownika.

 

Na rysunku można zaobserwować kolor czerwony, znajdujący się w lewym górnym rogu, przechodzący w kolor żółty. W ten sposób tworzy się trójkąt oznaczający największą intensywność oglądania. Kolor niebieski oznacza mniejsze skupienie wzroku obserwującego na danym obszarze.

 

Na podstawie tego badania określono procentowo, jaka liczba osób może obejrzeć wyniki znajdujące się na pierwszych dziesięciu pozycjach w wynikach wyszukiwania Google.

 

Wyniki zwrócone naturalnie przez wyszukiwarkę

Pozycja 1 - 100%
Pozycja 2 - 100%
Pozycja 3 - 100%
Pozycja 4 - 85%
Pozycja 5 - 60%
Pozycja 6 - 50%
Pozycja 7 - 50%
Pozycja 8 - 30%
Pozycja 9 - 30%
Pozycja 10 - 20%

 

Wyniki zwrócone w kolumnie sponsorowanej

Pozycja 1 - 50%
Pozycja 2 - 40%
Pozycja 3 - 30%
Pozycja 4 - 20%
Pozycja 5 - 10%
Pozycja 6 - 10%
Pozycja 7 - 10%
Pozycja 8 - 10%

 

Na podstawie przedstawionych powyżej danych można wyciągnąć prosty wniosek: im wyżej jest nasza strona w wynikach, tym większa szansa na to, że użytkownik klinie właśnie nasz odnośnik, nawet jeśli będzie to link sponsorowany. Jednak należy zwrócić uwagę na to, że wielu użytkowników pomija wyniki sponsorowane (Enquiro twierdzi, że nawet 79%, firma iProcpect uznaje natomiast, iż klikanie wyników sponsorowanych jest uzależnione od słowa kluczowego wpisanego w wyszukiwarkę).

 

7.      Po co optymalizować stronę?

Prawidłowe pozycjonowanie polega na optymalizacji kodu strony internetowej, biorąc pod uwagę wymogi wyszukiwarek. Dzięki optymalizacji strona uzyskuje wyższą pozycję w porównaniu z konkurencją (jeśli ta nie wykona oczywiście podobnych lub jeszcze bardziej efektywnych zabiegów).

 

8.      Ile czasu muszę czekać na efekt pozycjonowania?

Na efekt pozycjonowania strony czasami trzeba czekać od kilkunastu dni nawet do kliku miesięcy - wszystko zależy od prędkości indeksowania witryn przez wyszukiwarkę. W wielu wypadkach nie jest to zależne w żadnej mierze od nas. Oczywiście, możemy trochę w tym pomóc, dodając link do naszej witryny na innych stronach, które są widoczne dla wyszukiwarki. Dzięki temu przy najbliższych odwiedzinach danej witryny taki link odniesie do naszego serwisu, pod warunkiem, że w linku nie zostanie dodany znacznik REL z wartością NOFOLLOW (który mówi robotom „nie klikaj w ten link"). Należy też zwrócić uwagę na to, że jeśli na naszą stronę nie będzie przekierowań z innych serwisów, wówczas wyszukiwarki mogą jej nie uwzględniać w swoich wynikach.

 

9.      Co muszę wiedzieć o pozycjonowaniu?

Główną zaletą pozycjonowania jest pojawienie się linku do naszej strony w zasięgu wzroku użytkownika, co zwiększa szansę jego klikniecia (nawet w stosunku do odsyłaczy umieszczonych w boksie sponsorowanym).

Bycie na pierwszej stronie, np. w Google, buduje prestiż danej firmy w oczach użytkownika w porównaniu z innymi firmami znajdującymi się na dalszych pozycjach.

Pozycjonowanie w porównaniu do reklamy płatnej pozwala przy niskim nakładzie kosztów osiągnąć zadowalające wyniki, które przekładają się na zdobywanie nowych klientów.

Dodatkowo, korzystając z dostępnych już narzędzi (np. Google analytics), możemy śledzić poczynania użytkownika na stronie. Otrzymane w ten sposób dane możemy poddać analizie, która ułatwi nam stworzenie odpowiednich ścieżek sukcesu (np. kierowanie do pierwszego kontaktu z firmą) dla osób odwiedzających naszą stronę.

źródło:
Czy artykuł okazał się pomocny?
Komentarze do artykułu
Marcel
2014-11-14 16:40 87.204.106.131 / norce.pl
Zdecydowanie nie polecam samemu kombinować z linkowaniem strony, jakiś czas temu tak działałem i skończyło się na filtrze. Obecnie korzystam z usług firmy http://premesso.pl i pozycję są coraz lepsze.
Konstanty
2013-12-17 04:25 83.29.121.209 / bsb209.neoplus.adsl.tpnet.pl
Najlepsze efekty daje profesjonalne pozycjonowanie takie jakie oferuje www.funkymedia.pl Jak ktoś na własną rękę prubuje promowac swoją strone to moze jej bardziej zaszkodzic niż pomóc
radek
2011-09-20 15:36 89.73.58.147 / 89-73-58-147.dynamic.chello.pl
Witajcie,

od pewnego czasu zastanawiam się nad zainwestowaniem w kurs pozycjonowania. Dodam, że w żaden sposób nie jestem związany z branżą informatyczną. Po prostu mam swoje strony. Tak więc czy jest w ogóle sens, czy 100% laik może opanować wiedzę pozycjonerską ? Z góry dziękuję za opinię
Pozdrawiam
SE0
2010-12-29 06:47 77.113.162.15 / apn-77-113-162-15.dynamic.gprs.plus.pl
Jak się potrafi pozycjonować strony to lepiej jest wypozycjonować stronke niż korzystać z sem jednak prowadzenie kampani sem jest łatwiejsze do nauczenia więc jak ktos sie nie zna na webmasteringu i pozycjonowaniu lub zalezy mu na szybkim zwiekszeniu ruchu to moze mu sie to oplacać, zależy też jaka branża gdy produkty są drogo sprzedawane to wtedy oplaca sie z sem korzystać, a do pozycjonowania to polecam programiki ze strony spambot.pl
Piotr Brzeziński
2010-02-13 20:19 109.243.189.27 / 109.243.189.27
Precyzyjna wiedza sprawa, że
Opinie użytkowników
"Jak dla mnie ta strona była objawieniem... Jako właścicielka strony wiedziałam co nieco o pozycjonowaniu, jednak dopiero tutaj mogę śledzić na bieżąco pracę osoby pozycjonującej moją stronę. W końcu też mogę śledzić efekty i nikt nic mi już nie wmówi ;) W końcu bez problemu, że się zbłaźnię niewiedzą, mogę wskazać braki i błędy jakie są na mojej stronie... [...] Wszystko mogę sprawdzić, pozaglądać do konkurencji bez konieczności zaglądania na ich strony ..."
Agnieszka Michałek - właścicielka Aglos.pl
Co warto wiedziec?
Wiesz, że dobierając złe słowa do pozycjonowania możęsz więcej stracić niż zyskać?
Jeśli Twoja firma zajmuje się budową domów, a Ty wypozycjonujesz się pod słowem SEX (wątpię aby CI się udało, ale jeśli), to okaże się, że masz ogromny ruch na stronie, który generuje CI tylko ogromny transfer (a to kosztuje), a tak naprawdę nic więcej się nie dzieje. Dlatego dobieraj rozważnie słowa kluczowe.
Narzedzia TwojaPozycja.pl
Wystarczy że podasz słowo kluczowe, a system pokaże CI co konkurencja ma w swoich meta tagach.
Twoja subskrypcja - zapisz się
Chcesz otrzymywać informację na e-mail o ciekawostkach związanych z naszym projektem? Podaj swój adres e-mail.
Poleć stronę Znajomemu
Jeśli uważasz, że warto, polecić nasz projekt swoim znajomym, podaj adres e-mail i swoje imię.
Strona główna
Regulamin
Polityka prywatności
Ile to kosztuje
Kontakt
Copyright © 2007 - 2024 Infron.pl